Cum NU trebuie să arate un website. Modul 6 de la Eurocor

cum nu trebuie sa arate un website ugly website

Intrebarea „Cum nu trebuie să arate un website?” cred că este în mintea multor persoane atunci când încep să dezvolte un website. Câteva răspunsuri şi exemple pertinente am găsit în modulul 6 din cursul de Web Design si Programare web. Unele lucruri le ştiam deja, din acelea care ţin de un minim bun-simţ estetic. Altele m-au uimit şi amuzat întrucâtva (cum să îţi faci un website care să arate mai ceva o sorcovă?!). În linii mari, am rămas cu nişte informaţii utile pentru activitatea de design web.

cum nu trebuie sa arate un website

Am sintetizat pentru cei interesaţi câteva dintre cele mai de interes informaţii despre cum nu trebuie şi cum trebuie să arate un website care să ofere o experienţă vizuală plăcută vizitatorilor.

Nu garantez că veţi fi de acord cu mine în totalitate, fiindcă ştiţi şi voi vorba De gustibus non est disputandum. Dar îmi voi da toată silinţa 🙂 Îmi place să fiu persuasivă, de obicei.

Designul este primul element vizual, decisiv, atunci când dăm cu ochii de un…website (indiferent de nişa acestuia, chiar şi unul cu poante).

Schema de culori este unul din aspectele fundamentale de luat în calcul. Chiar dacă eşti o persoană exuberantă, sangivincă şi cu o personalitate colorată…

…evită să foloseşti culori ţipătoare

Cui îi plac culorile violente, să facă un pas înainte 🙂 Nu prea sunt cool, aşa-i?

În funcţie de tipul de website şi de tematică, gândeşte-te la câteva posibilităţi cromatice care să fie plăcute, relaxante. La nişte culori care ar îndemna pe oricine să rămână acolo cât mai mult timp.

Bazează-te pe culori neutre, naturale, pentru background. Alb, deşi nu este propriu-zis o culoare, este o variantă inspirată des întâlnită. Creează un contrast puternic, dar echilibrat, între background şi text.

3 culori ca şi bază de culori sunt suficiente pentru a crea o combinaţie cromatică frumoasă şi firesc de acceptat. Atunci când le alegi, ia în calcul şi factori care caracterizează vizitatorii (vârstă, sex, eventuale probleme de văz).

Armonizează-le şi cu design-ul, adică cu layout-ul în ansamblu.

Fiind novice în manipularea culorilor, este destul de dificil să ştii de la început care este reţeta ideală în materie de asocieri cromatice. Pentru a-ţi face o idee asupra a ceea ce îţi doreşti, vizitează website-uri bine realizate, din acelaşi sector tematic ca al tău. Pentru un plus de idei, poţi analiza şi site-uri axate doar pe aşa ceva (combinaţii cromatice realizate de persoane cu simţ estetic) de unde te poţi inspira fără probleme.

Nu cred că putem vorbi de culori urâte, ci doar de asocieri dezastruoase care, la o adică, te determină să deteşti anumite nuanţe. De exemplu, verdele. Multora nu le place. Eu una ador verdele, deşi ştiu că este o culoare extrem de pretenţioasă, dificil de alăturat alteia. Şi nu mă refer doar la webdesign acum.

Culorile ţipătoare şi, mai ales, combinarea lor aiuristică, nu doar că vor obosi/irita-bulversa utilizatorul dar, psihologic vorbind, îl vor determina să părăsească cât de repede website-ul. Nu vă mai întrebaţi de ce.

Aşadar, mizează cu încredere pe culorile naturale şi calde, pe cele plăcute ochiului, care denotă eleganţă şi simplitate. Psihologia culorilor, în viaţa de zi cu zi, e mai importantă decât aţi crede.

NU folosi imagini de proastă calitate

Imaginile prezente în cadrul unui website au o foarte mare importanţă în percepţia vizitatorilor. O vorbă-clişeu spune: o poză cât o mie de cuvinte şi cam aşa şi este. O fotografie profesionistă, clară şi în concordanţă cu subiectul nu doar că va incita la un call to action, dar va da o formă atractivă mesajului. Asta în special atunci când ne referim la articolele propriu-zise postate pe un blog personal, de beauty, fashion sau de orice fel.

În ceea ce priveşte design-ul propriu-zis al paginii noastre (un shop online, de pildă), ne referim la imagini de produse,  antet, subsol, bannere, precum şi la celelalte elemente grafice care îl compun. Toate trebuie să fie într-o armonie deplină, atât ca şi cromatică, cât şi ca formă, mărime, localizare.

Nu exgeraţi cu fotografiile de rezoluţie înaltă, ci alegeţi o mărime care să permită încărcarea cât mai rapidă a paginii. Până la urmă, responsive design se referă şi la acest aspect. Dacă viteza de încărcare va fi sub viteza răbdării utilizatorului, e de la sine înţeles ce poate urma, nu?

Imaginile trebuie să fie corecte, clare, alese inspirat.

Nu folosiţi fotografii realizate cu camere foto neperformante, în culori şterse, pixelate, realizate superficial. Pentru nimeni nu e o plăcere să privească aşa ceva şi, pe deasupra, nu aduc plus-valoare. Nu trebuie să fii un specialist pentru a-ţi da seama că astfel de imagini denotă un aspect neîngrijit şi…ieftin. Da, IEFTIN!

În această categorie intră şi logo-ul, dacă aveţi unul.

Logo-ul este acel element de creaţie grafică (simbol şi/sau text) care defineşte şi cu care se identifică imaginea unui companii. Logo-ul trebuie să transmită o idee în deplină armonie cu obiectul de activitate al business-ului în cauză. Nu vă complicaţi cu un logo sofisticat, complicat, dificil de reţinut. Simplu, cuprinzător, de efect, uşor de recunoscut ar fi termenii prin care trebuie să se traducă această semnătură. Fiindcă logo-ul este exact asta: o semnătură. Aşa că, nu-l desconsideraţi sub nicio formă şi arătaţi-i rolul de vedetă, fără s-o faceţi, însă, într-o manieră ostentativă, de prost-gust.

NU alege template-uri încărcate

În articolul trecut vă vorbeam despre template-uri, adică acele modele pentru website-uri gata realizate şi pregătite să fie instalate pe platformă.

Vă spuneam că le puteţi obţine fie gratuit, fie contracost. Sigur, aici se poate discuta despre gradul de pretenţii raportate la necesităţi atunci când când căutăm un template realizat profesionist şi care să ne satisfacă toate aşteptările. Fiecare ştie cel mai bine ce îşi doreşte şi la ce nivel lucrează. Pot să spun doar că mi s-a întâmplat să găsesc template-uri minunate, impecabil realizate, pe sufletul meu cum ar veni, însă pe când am vrut să downloadez…ups! mă loveam de acel contra-cost.

Buuun, trecând peste partea legată de modul lor de obţinere, să deschidem bine ochii înainte de a fixa un anume template pe website-ul nostru.

Pentru mine, personal, nimic nu e mai deranjant atunci când navighez online, decât să le văd pe toate îngrămădite pe acolo. Meniuri multe – dreapta, stânga -, antet suprasaturat, subsol cu multe alte chestii, font ori uriaş, ori boldat, ori în ciuda miopilor… toate astea ţin de o anume educaţie legată de estetica design-ului. Desigur că trebuie să îţi placă ţie, în primul rând, dar cu cititorii ce faci?

Nu mai bine alegi tu un template mai cuminţel, mai aşezat, decât să încerci să epatezi inutil şi să iasă un adevărat fiasco?

Şi oricum, nu văd de ce ne place să ne complicăm. Magazinele online le mai înţeleg, oarecum…că au de promovat şi au categorii multe pe care ar vrea să le scoată pe toate, simultan, în lumină. Însă, website-urile gen bloguri nu prea au scuză când aleg un template super-complicat, cu elemente aproape suprapuse, vizibil deranjante ochiului. Despre banner-uri, de la 5 în sus, nu mai zic, aici e alt subiect, altă poveste.

 

Lista greşelilor nu s-ar opri aici, ar mai fi destule de zis, de dezvoltat. Nu, acesta nu a fost un top ruşinică.  Acesta a fost, mai degrabă, un sumar constând în 3 aspecte generale observate de mine. Eu, personal. Şi vizitând atatea website-uri am reuşit să îmi fac o idee asupra A ce ÎMI PLACE vs ce NU ÎMI PLACE mie să văd în online.

Îmi asum şi subiectivismul inerent acestui tip de subiect, în caz că există opinii diferite. E şi normal să existe, altfel ar fi tern şi plictisitor.

Dar voi, cum consideraţi că NU trebuie să arate un website?

 

Până data viitoare, când vă pregătesc un nou curs de Web design (modul 7), vă las cu drag.

You might also like

Comments (2)

Leave a Reply