Şi am ajuns la final. Cu modulul 16 se încheie cursul de Design şi Programare Web pe care l-am început în urmă cu aproape 1 an şi jumătate. Au fost 16 lecţii pline de informaţie. Unele dintre ele m-au depăşit întrucâtva, pe altele le-am iubit. La urma urmelor, important este că am rămas cu nişte elemente de bază pe care pot să le aplic, la nevoie. Sau dacă nu, cel puţin ştiu de unde să apuc problema pentru a continua să mă documentez.
Cursul Design şi Programare Web la final
Modulul 16 chiar are un iz de final. Mă simt ca la final de an şcolar, iunie, când abia aşteptam să se termine tot. Să vină vacanţa! În acest caz, am o uşoară urmă de regret că totul se încheie aici. Parcă aş mai aştepta nişte lecţii, din acelea aplicative.
În acest ultim modul se trec în revistă câteva website-uri consacrate, de succes, alături de reţeta care stă la baza succesului. Printre acestea, emag.ro (de care ne ocupăm imediat), facebook.com, myspace.com, yahoo.com etc.
Însă, cred că cea mai atractivă parte a acestui modul a fost că m-am putut plimba în trecut. Cum adică?! Ei bine, am putut vedea cum a arătat Facebook, de exemplu, la începuturile sale şi de-a lungul anilor. Utilitarul prin care poţi accesa toate versiunile unui website de-a lungul timpului este atractiv şi probabil că lumea nu îl cunoaşte. După cum, şi eu, abia acum am aflat de el.
M-am gândit să iau ca exemplu emag.ro, magazinul virtual cu cea mai impresionantă parte a comerţului online românesc care a ştiut cum să ajungă în vârful piramidei. Şi desigur, să se și mențină pe o pantă ascendentă.
Wayback Machine – un fel de maşină a timpului în trecut pentru website-uri
Wayback Machine este denumirea unui program web-based, gratuit, uşor de accesat de către oricine cu o conexiune la internet. Cu ajutorul lui se pot verifica, cronologic, diferitele versiuni ale unui website. Utilitarul are următoarea interfaţă:
Acesta se găseşte la adresa https://web.archive.org/. Wayback Machine stochează versiuni ale website-urilor începând din 1996 şi până în prezent.
Website-urile nu sunt, însă, stocate în mod grafic. Cu alte cuvinte, dacă va fi de stocat un website HTML, se va salva doar codul HTML, textul, fără imaginile aferente.
Cum funcţionează Wayback Machine?
Dacă doriţi să verificaţi versiunile trecute ale unui website anume, veţi intra mai întâi în pagina de Home a programului. Mai simplu, click pe logo şi acolo ajungeţi.
În căsuţa de text care apare în mijloc veţi introduce numele website-ului. Eu m-am decis să verific emag.ro.
Am mers cât de în spate s-a putut. În anul 2001 emag.ro arăta aşa:
În decembrie 2003:
2 ani mai târziu, în 2005, internauţii puteau vedea website-ul emag.ro aşa:
După alţi 5 ani, în 2010, găsim un Emag astfel:
Prin 2013, parcă începe să semene cu ce cunoaştem noi astăzi (observaţi detaliul din logo):
La 2 ani mai târziu, în 2015, emag.ro arăta aşa:
Iar în prezent, mai exact decembrie 2018, versiunea cunoscută de toţi:
Testaţi şi voi această maşinărie ingenioasă care vă poartă în trecut. Veţi fi uimiţi, poate chiar nostalgici unii dintre voi, călătorind în trecut cu nişte website-uri care au făcut istorie şi alături de care aţi crescut.
Acestea fiind spuse, am să închei această călătorie de studiu cu aceeaşi vorbă de la finalul modulului 1: O zi în care nu înveţi ceva, este o zi pierdută!
Să învăţăm, deci. Să întrebăm, să ne documentăm atunci când nu înţelegem ceva, orice. Să aducem lucruri noi în viaţa noastră. Să nu încetăm să fim curioşi la modul constructiv.
Vă învit şi pe voi să parcurgeţi lista cursurilor oferite de Eurocor şi, dacă vă surâde vreunul, poate chiar deveniţi cursant. De azi înainte, eu îmi voi aştepta diploma de absolvire pentru ca mai apoi să mă pot numi, oficial şi cu acte în regulă: Absolvent Eurocor 2019. Felicitări mie!
Citeşte şi Web 1.0 vs. web2.0 Internauţii vechi ştiu. Modul 15 de la Eurocor
cand am vazut titlul articolului chiar nu stiam ce ti-a venit sa scrii despre eMag. Acum am inteles. Au evoluat frumos si bine. Evident ca si eu am intrat pe site-ul ala sa vad cum a a aratat blogul meu si sa stii ca imi place si evolutia mea.
Stiu ce spui. Ideea nu a fost sa fac reclama, dar am ales emag pentru ca lumea acceseaza des website-ul asta, e cunoscut. Iar evolutia, ca aspect al website-ului, este sugestiva zic.
hmm..interesant website..blog-ul meu e inca tanar 🙂