Antrenează-ţi mintea! Sfaturi practice pentru îmbunătăţirea memoriei

„Memoria este biblioteca minţii.” Francis Fauvel-Gourand

Mi-a plăcut foarte tare comparaţia făcută de doi reprezentanţi ai teoriei evoluţioniste potrivit căreia mintea este ca un cuţit militar elveţian. Fiecare zonă este proiectată pentru a îndeplini o anumită sarcină. Astfel, gândirea ocupă loc în lobul central, atenţia în lobul parietal, percepţia vizuală în lobul occipital, memoria în hipocamp, iar emoţiile în amigdală. Totuşi, au apărut noi studii în psihologie care vin să conteste acest tip de organizare a funcţiilor creierului. 

sfaturi practice pentru îmbunătăţirea memoriei

Articolul de azi este dedicat uneia dintre funcţiile esenţiale ale creierului, şi anume MEMORIA.

Mi se întâmplă şi mie să uit lucruri. Şi nu doar mie. Uit unde mi-am aşezat ochelarii la nici 5 minute după ce am fost cu ei pe ochi. Soţul meu uită dacă a încuiat uşa de la casa când pleacă pe undeva. Uit că voiam să fac un lucru, fiindcă între timp mă iau cu altele şi…

Mă refer la lucruri minore, în general. La acele lucruri pe care le facem din rutină sau din inerţie. Stresul, oboseala, dorinţa de a face cât mai multe lucruri deodată (vorbeşti la telefon în timp ce cari cumpărăturile şi îţi aşezi cheile de la maşină pe undeva) ne disturbă, fără îndoială, puterea de reţinere şi de concentrare.

De câte ori nu vi s-a întâmplat să fiţi antrenat într-o discuţie şi să aveţi în minte un lucru pe care intenţionaţi i-l spuneţi interlocutorului. Doar că, după ce interlocutorul îşi încheie ideea, ajungeţi să exclamaţi: „Ah, voiam să îţi spun ceva, dar nu mai ştiu ce…”. Ciudat, nu?

Zilele trecute, am avut parte de o premieră.  Înainte să vreau să părăsesc parcarea subterană de la Mall, constat că nu mai am asupra mea tichetul de parcare. Deci, nu mai pot să ies. Ştiam că l-am luat, fiindcă aparatul ţi-l dă automat la ridicarea barierei. Doar că nu reţineam ce am făcut cu el. Şi mai grav, nu-mi aminteam nici să-l fi aruncat. E clar, un lucru făcut în timp ce, probabil, eram cu mintea altundeva.

Exemplele ar putea continua ca pe o bandă rulantă (ex: mergem la supermarket să cumpărăm orez, dar ajungem la casă cu un cărucior plin de produse din care lipseşte orezul) Din păcate, o memorie deficitară ne afectează activităţile fără să realizăm chiar. Pierdem timp, pierdem energie în a ne aminti. Uitarea lucrurilor mărunte, ce ţin de cotidian, par să aibă o importanţă minimă. În sensul că, poate că nu e  chiar o tragedie să ne rătăcim cheile pe undeva prin apartament. Dar dacă ne uităm portofelul/telefonul în baia vreunui centru comercial? Gravitatea lucrurilor capătă amploare în funcţie de contextul în care memoria ne joacă feste.

Mintea se poate şi ea educa. Creierul este un muşchi care, prin exerciţiu şi antrenament, poate rămâne activ până la vârste înaintate. Pentru a vă îmbunătăţi memoria, este nevoie să lucraţi puţin la stilul de viaţă. Există numeroase trucuri şi modalităţi practice care stimulează creierul şi, implicit, concentrarea şi memoria.

Sfaturi practice pentru îmbunătăţirea memoriei

NOTEAZĂ LUCRURILE ESENŢIALE

Pentru a face lucrurile într-un mod înţelept şi, mai ales, pentru a nu omite dintre ele, este necesară o minimă organizare. Programări, deadline-uri, listă de cumpărături, date de naştere, informaţii utile, toate pot fi consemnate  pentru a nu lăsa loc scăpărilor. În agenda personală sau pe post-it-uri, important este să afişaţi informaţia acolo unde ştiţi că o veţi vedea cel mai des.

Dintr-o altă perspectivă, foarte utilă este tehnica de sintetizare în scris a informaţiilor în etapele în care vă pregătiţi pentru examene, indiferent de felul acestora (examen de admitere, examen pentru şcoala de şoferi, concurs de promovare în funcţie).  Învăţând cu caietul şi creionul în mână, elevii, studenţii vor înmagazina mai eficient informaţiile şi le vor memora cu o mai mare uşurinţă. 

HRĂNEŞTE-ŢI ŞI CREIERUL

Între creier şi alimentele consumate există o strânsă legătură. Pentru a vă îmbunătăţi procesele cognitive, orientaţi-vă atenţia către acizi graşi saturaţi (grăsimi bune, nesaturate – Omega 3, Omega 6), fructe şi legume proaspete.

Cele mai bogate alimente în acizi Omega-3:

– ulei de nuci, ulei de rapiță: 8-12 g la 100 g;

– ulei de germeni de grâu, ulei de soia, nuci: 6-7 g la 100 g;

– ulei de pește, unt: 1-6 g la 100 g;

– pește: macrou, sardine și hering, somon, ton;

– algele marine.

Alimente bogate în acizi grași Omega-6 :

– ulei de floarea-soarelui, uleiul de porumb, ulei de nuci, ulei de soia, ulei de germeni de grâu, ulei de sâmburi de struguri: 50-70 g la 100 g

– semințe de floarea-soarelui: 30-50 g la 100 g

– ulei de rapiță, ulei de arahide: 10-30 g la 100 g

– ulei de măsline, ou întreg, unt, untură de pește: 1 până la 10 g la 100g.

Creierul iubeşte vegetalele cu frunze verzi, ţelina, broccoli, conopida, fructele oleaginoase şi, în general, farfuriile colorate. Cu cât mai multă culoare în farfurie, cu atât mai mult aport şi pentru creier. Asemenea ingrediente conţin antioxidanţi şi compuşi care protejează creierul şi pot stimula formarea de noi celule cerebrale.

ROZMARIN ŞI ROINIŢĂ – plante-minune pentru creier

În perioadele încărcate şi suprasolicitante (pregătire pentru diverse examene sau testări) un supliment alimentar natural, care să nu provoace nici dependenţă, nici reacţii adverse, poate veni în sprijinul creierului.

Un produs pentru memorie şi concentrare am primit şi eu spre testare din partea companiei producătoare de suplimente alimentare şi cosmetice, Star International Med (Ayurmed).

Este vorba despre MEMO ON sirop compus din 3 plante medicinale ayurvedice cu rol în funcţionarea normală a capacităţii de concentrare şi memorare.

Ginkgo Biloba (Arborele-Pagodelor), Roiniţă (Melissa officinalis) şi Rozmarin (Rosmarinus officinalis), plantele din componenţa acestui produs:

-> susţin funcţiile cerebrale integrative, coordonarea fizico-mentală;

-> îmbunătăţesc atenţia, concentrarea şi capacitatea de sinteză şi reţinere a informaţiilor;

DENUMIRE COMPOZITIE*per doză (5 ml)
Ginkgo biloba (Arborele-pagodelor), extract din frunze (5:1) 500 mg
Rosmarinus officinalis (Rozmarin), extract din frunze (5:1) 500 mg
Melissa officinalis (Roinita), extract din parti aeriene (6:1) 500 mg
Sorbat de potasiu 7.5 mg
Zahar 2400 mg
Apa demineralizata pana la 5 ml

 

ODIHNEŞTE-TE!

Sigur v-aţi confruntat şi voi cu situaţii de supraextenuare psihică şi mentală. În acea perioadă nu doar că nu mai sunteţi capabili să asimilaţi informaţii noi, însă aveţi şi falsa senzaţie că mintea vă este precum o Tabula Rasa. La fel cum trupul are nevoie de odihnă pentru a-şi reface forţele, aşa şi creierul simte nevoia de pauză. Unii aleg să mediteze, practicând sporturi precum Yoga. Alţii îşi încântă urechile şi sufletul cu o muzică relaxantă. Toate aceste hobby-uri eliberatoare îşi dublează efectele alături de un somn odihnitor. Un somn de calitate amplifică capacitatea memoriei şi are un deosebit impact asupra capacităţii de gândire şi concentrare din ziua următoare. Vă treziţi nu doar cu bateriile încărcate, ci şi cu o stare de siguranţă personală că informaţiile învăţate s-au sedimentat bine în creier.

 

 

 

 

 

Pe ayurmed.ro este disponibilă o gamă variată de multe alte suplimente alimentare din ingrediente naturale.

 

Citeşte şi: Cum să ai grijă de ficatul tău în mod natural

You might also like

1 Comment

  • Cristina Dragomir 5 luni ago Reply

    conteaza mult si mostenirea genetica, dar si ce facem noi pentru a intretine anumite functii la capacitate maxima. Multi nu inteleg cat de importanta este alimentatia pentru sanatatea motorasului si cum de poate un supliment sa ne ajute sa ne concentram mai bine si sa memoram mai usor.

Leave a Reply

%d blogeri au apreciat: